Sukiyaki

2011-06-23 @ 11:27:00
Permalink Mat Kommentarer (0) Trackbacks ()
Detta är en Japansk maträtt. Ni som känner mig vet att jag är lite galen i Japan. Så att jag lär mig japanska mat är inte en stor överraskning. Faktiskt så tycker jag dock om asiatisk mat generellt. Alltså inte bara från Japan. Hursomhaver!

Det finns flera varianter på denna rätt men här är en omarbetad som jag brukar göra när jag väl ska göra sukiyaki!

Till två portioner behöver du:
250 gram nötkött (t.ex grytbitar, lövbiff eller entrecoté)
1½ gul/röd lök
½ morot
200 g champinjoner
2 ½ dl böngroddar
6 st babymajs
4 - 5 cm purjolök
100 g bambuskott
50 g tofu
50 g saifun
3 st ägg
2 msk olja
4 cl japansk soja
2 msk saké
2 msk mirin
1 ½ msk farinsocker
1 st köttbuljongstärning
2 dl vatten

Gör så här:
1.
Om du har valt att köpa en stor köttbit så skär den i så tunna skivor som möjligt. Lägg undan köttet och förbered alla andra ingridienter.
Purjolöken ska vara delad till stavar och inte skivor. Detta gäller även morötterna. Ta bort handtaget på svampen och gör ett kryss uppe på dem. Ta bort böngroddarna från dess "rötter", dela bambuskotten i lika stora delar, dela tofun i bitar om 2x2 cm. Lägg dem separat ifrån varandra på ett stort fat eller mindre skålar.


2. Koka nudlarna i ca 3 min. var noga med att dem ej blir för mjuka eller är för hårda. Lägg sedan upp dem för sig på fatet/i en skål.

3. Nu ska själva såsen/marinaden göras och den gör du såhär: Blanda mirin, sockret, sojan och sakén i en skål och rör om tills sockret är upplöst.

4. Lägg i hälften av grönsakerna (blanda ej ihop dem) i en oljepenslad stekpanna. Stek dem lätt i 3 minuter och putta dem sedan åt sidan och doppa sedan köttet i "såsen" och lägg ner det i pannan,låt det brynas. När allt kötet är stekt så gör du ytterigare ett litet utrymme och lägger nudlarna där. Värm smatidigt upp 2 dl vatten med buljorntärningen i. lägg ner det i pannan och låt det puttra.

5. Ta fram ätskålar och kläck ett ägg (eller 2 äggulor) vardera i dem och blanda runt med ätpinnar tills det är blandat.

6. Ställ fram stekpannan med allt innehåll på bordet och ät direkt men glöm inte att doppa i ägg först!



Happy Cooking!
Annie Banani
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0